کود برای کاشت گوجه فرنگی

بهترین کود برای کاشت گوجه فرنگی باید مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین کند. همچنین ایجاد خاک سالم و غنی از مواد آلی بسیار مهم است. خاک حاصلخیز در تمام اشکال خود (میکروبیولوژیک، فیزیکی و شیمیایی) به گیاهان گوجه‌فرنگی سرسبز و سالم امکان رشد می‌دهد تا میوه‌های خوشمزه را تولید کنند. به همین دلیل در اینجا کارشناسان زیما کود تلاش کرده‌اند تا بهترین کودهای موجود برای کاشت گوجه فرنگی را معرفی کنند.

بهترین کود برای کاشت گوجه فرنگی

بهترین روش این است که هنگام کشت گوجه‌فرنگی کود و کودزا را مخلوط کنید. کمپوست به دست آمده از کود حیوانی موثر و پشتیبان مناسب تولید خاکی غنی از مواد مغذی و حاصلخیز است. همچنین باید توجه کرد که کودهای مصرفی گوجه فرنگی این اطمینان را حاصل می‌کنند که گوجه‌فرنگی‌های شما در طول دوره رشد تمام مواد مغذی را دریافت می‌کنند.برای درک اینکه چگونه بهترین محصولات را انتخاب کنید، باید به نیازهای خاص گیاه توجه بیشتری داشته باشید.

بهترین کود برای کاشت گوجه فرنگی

از نظر عناصر اصلی، حضور نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) برای رشد سالم بسیار مهم است.نیتروژن در مراحل ابتدایی بسیار حائز اهمیت است و مسئول رشد گیاهان است. بدون این عنصر، گیاهان شما ممکن است با زرد شدن برگ، رشد دشوار و خراب شدن زودرس روبرو شوند. با این حال، مقدار زیاد نیتروژن منجر به عدم تولید میوه توسط گیاه می‌شود.فسفر، به عنوان گزینه دیگر، برای تحریک گلدهی فراوان و تولید میوه ضروری است.

مقدار زیاد آن باعث عدم جذب نیتروژن توسط گیاه می‌شود و منجر به رشد محدود ساقه و برگ گیاه خواهد شد.پتاسیم به تنظیم فتوسنتز و به ویژه به رسیدگی صحیح میوه‌ها کمک می‌کند. از طرف دیگر، مقدار زیاد آن باعث افزایش اسیدیته میوه‌ها می‌شود.کلسیم، منیزیم، آهن، بور، روی، مس و مولبدن عناصر دیگر اصلی و فرعی مفید برای گوجه‌فرنگی هستند. بنابراین، بهترین کود گوجه‌فرنگی باید همه این عناصر را با مقادیر مناسب داشته باشد و نقائص خاک را جبران کند.

  • بطور کل، کود حیوانات از مزارع غیر صنعتی پرطرفدارترین کود آلی استفاده شده در کشت گوجه‌فرنگی هستند – کود‌های گاو، اسب و گله‌های گوسفند بهترین نتایج را دارند.

چگونگي و زمان مناسب كوددهي به گياهان گوجه‌فرنگي

با انجام تحقیقات به نظر مي‌آيد بهتر است كوددهي به گياهان گوجه فرنگي در هفته‌هاي دوران رشد گياه صورت پذيرد:

  • پيش از كشت گياهان گوجه فرنگي

خاك بايد داراي مقادير كافي عناصر غذائي باشد تا بتواند در طول فصل رشدي گياهان گوجه فرنگي را حمايت كند؛ بنابراين كمپوست بايد قبل از كاشت در زير خاك فرو كرده شود هنگامي كه دماي خاك هنوز پایین است. چال‌هايي حدود 15 اینچ عمق (حدود 40 سانتيمتر) حفر كنيد؛ كمپوست از کود گاو و سایر عناصر غذائي آلي، مانند پودر استخوان و حتي پوست تخم مرغ خام، را اضافه كرده و با خاك پوشانيد.

  • رسیدن دانه‌ها
    بذور گوجه فرنگي نيازي به عنصر غذائي اضافي براي جوان شدن ندارد زيرا از پيش دارای مقادير کافي است تا بتوانند برگ‌های اول را تولید کنند.
  • پس از کاشت
    روش درست این است که سه یا چهار هفتۀ پس از جابجایى كود حاوى نيتروژن را اضافه كنید هنگامى كه گياهان گوجه فرنگى به محيط جديد عادت پيدا كرده‌اند. اگر خاك در حال حاظر دارای نيتروژن فراوان است، كود حامل فسفات را اضافه كنید – مانند پودر استخوان كه نسبت NPK نزديك به 3-15-0 دارد.
  • پس از شکوفایى

در این مرحلۀ نياز به پتاسيم دارید تا سطح پتاسيم در خاك دو بار بالاتر از نيتروژن شود. يك كود با نسبت NPK 8-32-16 يا 6-24-24 برای بهترین نتایج انتخاب كنید. دستورالعمل‌­ های پخش محصول با نوع كود گوجه فرنگی مرتبط است.­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ‌‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌

اگر خاک شما دارای مقدار زیادی نیتروژن است؛ در نظر داشته باشید که به جای گوجه‌فرنگی، بروکلی، کلم، بروسل اسپرات، اسفناج یا ذرت شیرین بکار ببرید. این محصولات نیازمند مقادیر زیادی نیتروژن برای رشد سالم هستند و به شما کمک خواهند کرد تا خاک خود را برای سال آینده تعادل بخشید. وجود نیتروژن در کود NPK می‌تواند بیشتر بر اسیدیته خاک تأثیر بگذارد، بنابراین وقتی محصولات مناسب را انتخاب می‌کنید، باید این عامل را در نظر بگیرید. همچنین گوجه‌فرنگی ها در خاک‌های با pH بین 6.2 و 6.8 بهتر رشد می‌کنند.

خرید کود برای کاشت گوجه فرنگی

برای خرید کود گوجه فرنگی می‌توانید به سایت زیما کود مراجعه کنید. در سایت ما محصولات مختلف مناسب کشت گوجه فرنگی موجود هستند و می‌توانید خرید خود را هم به همین شکل انجام بدهید. همچنین کارشناسان زیما کود آماده راهنمایی شما برای انتخاب بهترین کود برای کاشت گوجه فرنگی خواهند بود.
خرید کود برای کاشت گوجه فرنگی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *