کود اسید هیومیک چیست ؟

کود اسید هیومیک

کود اسید هیومیک بقایای تجزیه ‌شده مواد ارگانیک (آلی) هستند . آن ها مولکول ‌های با زنجیری بلند ، سنگین وزن و قهوه ‌ای رنگ هستند .

آن ها فقط یک نوع اسید نیستند . هیومیک اسید یک اسم کلی است که به ترکیب پیچیده‌ ای از اسیدهای متفاوت قابل حل در محلول آلکالین گفته می‌ شود . این اسیدها به طور طبیعی در چرخه حیات در خاک ، اقیانوس و رودها وجود دارند .

کود اسید هیومیک

شما برای فروش اسید هیومیک می توانید به سایت معتبر زیما کود مراجعه نمایید و ضمن خرید از این سایت از دیگر محصولات آن دیدن نمایید .

هیومیک اسید‌ها چگونه ساخته می ‌شوند ؟

وقتی گیاهان و حیوانات می‌ میرند ، مولکول‌ های آن ها برای استفاده سایر ارگانیسم‌ ها در خاک باقی می ‌مانند . باکتری ، قارچ ، پروتوزوئید ، کرم‌ های خاکی و حتی حشرات بقایای تازه را مصرف می‌ کنند .

بعد از مدت زمان زیادی وقتی ماده در حال تجزیه ، توسط چرخه ‌های مختلف خورده شد و تغییر شکل یافت ، یک ماده مقاوم به تجزیه باقی می‌ ماند که هیوموس نامیده می شود .

هیوموس یک واژه کلی است که به ترکیبات پایدار و به شدت پیچیده مقاوم به تجزیه گفته می ‌شود . هیوموس از سه جزء تشکیل می‌ شود : هیومیک اسید ، اسید فولویک و هیومین .

هیومین و اسید فولویک ‌ها به دلیل نقش ‌ای که در ساختار خاک و انتقال مواد مغذی بین خاک و گیاه دارند ، برای محیط‌ های خاک سالم بسیار با ارزش هستند .

موارد مصرف کود اسید هیومیک به چه صورت می باشد ؟

اسید هیومیک یک محرک زیستی است و می ‌تواند برای چمن ، درختان ، درختچه‌ ها ، بوته‌ ها ، باغچه ‌ها و حتی گیاهان آپارتمانی استفاده شود .

یکی از مزایای این کود این است که قابلیت استفاده درکشت ‌های ارگانیک (هیدروپنیک) را دارا می باشد . کود اسید هیومیک یک اسید ضعیف آلی با قابلیت‌های بسیار زیاد است که کمک فراوانی به جذب این عناصر به گیاه کرده ، از آب شویی و از دست رفتن آن‌ ها جلوگیری می‌ کند.

به همین علت مصرف کودهای شیمیایی در خاک را می ‌تواند به نصف کاهش یابد در حالی که نتیجه بهتری برای کشاورز به بار آورد و درعین حال ، تا حد زیادی از هزینه سرسام‌ آور خرید کود های شیمیایی و مسمومیت و سفتی خاک بکاهد .

دلایل نیاز خاک به افزودن اسید هیومیک چیست ؟

متاسفانه فعالیت های نابخردانه انسان خاک را با مشکلات جدی از جمله از بین رفتن تعادل عناصر غذایی ، از بین رفتن مواد آلی و ساختمان خاک ، کاهش حاصل خیزی و در نتیجه بی ارزشی خاک مواجه کرده است .

کاربرد بیش از اندازه کود اسید هیومیک حتی برخی از خاک ها را دچار آلودگی کرده و تولید هر گونه محصول در آن سلامتی  محیط و انسان را به خطر انداخته است .

مصرف کود اسید هیومیک همزمان با شخم زدن های سالیانه از بین رفتن مواد آلی به ویژه هوموس را دو چندان می کند و زمینه را برای فرسایش خاک که جبران آن بسیار سخت است فراهم می کند .

محصولات کود اسید هیومیک از کجا می ‌آیند ؟

محصولات هیومیک اسید از منابع متنوعی استخراج می ‌شوند . مرغوب ‌ترین محصولات در ته نشست‌ های خیلی قدیمی تشکیل شده از اجساد گیاهان و حیوانات در زمین‌ های مرطوب تولید شده ‌اند .

با گذر زمان این بسترهای وسیع و پر از مواد در حال تجزیه با خاک و سنگ پوشیده شده و برای تولید مواد مرغوب ‌تر فشرده شده ‌اند .

بعضی از این ته نشست‌ ها به سطوح بالاتر آمدند و اکسیژن دوباره با مواد داخل ته نشست تماس پیدا کرد . این تماس به شدت به فرایند تولید هیومیک اسید‌ها کمک می ‌کند .

این ته نشست‌ های بالا آمده از نزدیک سطح زمین استخراج می‌ شوند و اغلب به آن ها لیگنیت یا لئوناردیت گفته می ‌شود . امروزه بیش ترین محصولات هیومیک اسید از این منبع تامین می‌ شوند .

فواید کود اسید هیومیک

  • باعث جذب مواد مغذی در گیاه می شود
  • ظرفیت نگهداری آب را در خاک افزایش میدهد.
  • باعث افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک می شود .
  • ساختار کلی خاک را بهبود میبخشد.
  • فعالیت‌های میکروبی (میکروارگانیسم‌ها) را تحریک میکند.
  • pH خاک را تنظیم میکند.
  • در نتیجه ی استفاده از کود های شیمیایی ، موادی سمی پدید می آیند که اسید هیومیک آن ها را از بین میبرد.
  • این کود با افزایش جذب آهن به حذف کلروسیس آهن کمک میکند.
  • مقاوم‌سازی گیاه در مقابل آفات و بیماری‌ها.
  • تحریک رشد ریشه که در نتیجه حجم محصول را افزایش می‌دهد.
  • طبیعتا اگر ریشه ی گیاه رشد پیدا کند حجم محصول نیز رشد پیدا میکند و  تقویت رشد ریشه گیاهان یکی از فواید این کود است.
  • رشد جوانه‌ زنی را در گیاه افزایش میدهد.

ساختار اسید هیومیک به چه صورت می باشد ؟

برای فروش کود اسید هیومیکدر نظر داشته باشید که ساختار کود اسید هیومیک از زنجیره بلند و سنگین مولکولی تشکیل یافته است که به آسانی در محلول آلکالین حل می شود و از ترکیبات پیچیده ای تشکیل یافته است .

شکل ظاهری اسید هیومیک

رنگ اسید هیومیک ها قهوه ای متمایل به تیره است و شکل آن ها اکثرا جامد یا مایع میباشد.

تاثیر اسید هیومیک در رشد گیاهان چگونه است ؟

برای فروش اسید هیومیک بدانید که طبیعتا زمانی که ریشه بتواند مواد مغذی را بهتر از خاک بگیرد و به بخش های در حال مصرف برساند و آن ها را تامین کند ، تولید محصول نیز افزایش می یابد .

برخی از زمان هست که ما کود اسید هیومیک درست را به گیاه درست می دهیم ، ولی باز نتیجه مطلوب را دریافت نمی کنیم.
این می تواند به این دلیل باشد که خاک به خوبی ، مواد مغذی کود را به گیاه انتقال نداده یا به عبارتی گیاه موفق به جذب آن ها نشده است.
پس میتوان نتیجه گرفت که به عبارتی خاک نقش واسطه را در این بین دارد.
اما زمانی که از اسید هیومیک استفاده کنید ، این کود میتواند عناصری مانند نیتروژن ، فسفر ، پتاسیم،  کلسیم و … را جذب گیاه کند و خاک را مطمئن تر کند.

همانطور که در بخش فواید این کود نیز اشاره شد ، رشد ریشه اصلی در اثر استفاده از آن افزایش پیدا کرده و در نتیجه راندمان کار را بالا میبرد .

مصرف کود اسید هیومیک به چه صورت می باشد ؟

برای فروش کود اسید هیومیک باید از نحوه و مقدار مصرف این کود اطلاع داشته باشید .
راه های استفاده از اسید هیومیک

  1. محلول‌ پاشی
  2. مصرف خاکی
  3. سیستم ‌های آبیاری تحت فشار
  4. همچنین به علت سازگاری با اکثر کود شیمیایی میتوان آن را مخلوط کرد.

می‌ توانید هیومیک اسید را با نسبت ۱ تا ۳ در هزار با آب آبیاری حل کرده و اقدام به آبیاری نمایید و فقط طبق روال توجه فرمایید که بهتر است اگر از آب شهری برای آبیاری استفاده می‌ نمایید حتما از آب ۲۴ ساعت مانده استفاده نمایید .

برای آبیاری ، اسید هیومیک ها با نسبت ۱ تا ۳ در هزار قابل استفاده اند. اما اگر از آب شهری استفاده می کنید ، حتما بگذارید تا 24 ساعت آب بماند.

برای کسانی که می‌ خواهند اقدام به کاشت بذر نمایند بهتر است ابتدا اسید هیومیک را با کمی آب حل کرده و بذرها را کاملا آغشته نمایند و بعد اقدام به کاشت نمایند .

فروش کود اسید هیومیک

اکنون بیایید تا مروری بر کل مطلب فروش کود اسید هیومیک داشته باشیم.

  • از بقایای تجزیه شده مواد ارگانیک، کود اسید هیومیک پدید می آیند .
  • ساختار آن ها از مولکول ‌هایی با زنجیر بلند ، سنگین وزن و قهوه‌ ای رنگ تشکیل شده است.

کود اسید هیومیک یک اسم کلی است که به ترکیب پیچیده‌ای از اسیدهای متفاوت قابل حل در محلول آلکالین گفته می ‌شود و فقط یک نوع اسید نیست ، این اسیدها به طور طبیعی در چرخه حیات در خاک ، اقیانوس و رودها وجود دارند .

فروش کود اسید هیومیک

کود اسید هیومیک میتواند آهن خاک را طوری نگهداری کند که قابل جذب و سوخت و ساز باشد که نتیجه ی آن بهبود کلروز گیاهان است .

اسید هیومیک به علت اینکه از آب شویی و از دست رفتن عناصر جلوگیری میکند و باعث کاهش مصرف کودهای شیمیایی شود ، بسیار از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و برای کشاورز مفید است.

شما برای فروش کود اسید هیومیک می توانید به سایت معتبر زیما کود مراجعه نمائید و ضمن خرید از این سایت از دیگر محصولات آن نیز دیدن نمائید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *