کود NPK

کود NPK یک کود واجب برای گیاهان می باشد که از سا ماده اصلی نیتروژن ، فسفر و پتاسیم تشکیل شده است، نام این کود بر اساس مخفف سه عنصر اصلی نامگذاری شده است که وجود هرسه این مواد آلی برای رشد گیاه و سلامت خاک مورد نیاز و واجب می باشد، در ادامه کود NPK یک سری اعداد قرار گرفته است که میزان هریک از عناصر در اون مدل کود NPK مشخص می کند و شما باید با توجه به نوع گیاه، خاک و منطقه جغرافیایی اقدام به انتخاب کود مورد نظر خود کنید.

توجه داشته باشید که شما اگر علم کافی را از این موارد ندارید می توانید با راهنمایی کارشناسان متخصص ما اقدام به خرید و ثبت سفارش کود NPK کنید تا بهترین و مناسب ترین کود NPK را به شما معرفی کنند تا در صورت استفاده باعث آسیب به گیاهان شما نشود و افزایش رشد و افزایش محصول داشته باشید.

کود NPK چیست؟

میزان حلالیت کود NPK در آب این ترکیب بسیار بالا می باشد و حتی در آب سرد نیز به راحتی حل می شود از آن برای نهال ها قبل از پیوند مورد استفاده قرار می گیرد .

نحوه مصرف این کود بسیار ساده است تنها کافی است بعد از انتخاب محصول با گرید مناسب میزان توصیه شده بر حسب آنالیز خاک و نیاز گیاه را روی سطح خاک پخش کنید .

کود NPK چیست؟

با اولین آبیاری ذرات گرانوله کود ان پی کا در آب حل شده و وارد خاک می شوند و در نهایت توسط ریشه جذب خواهند شد . این فرآیند ممکن است به کندی صورت بگیرد .

توصیه ای که برای گیاهان در بهترین زمان کوددهی می شود با آغاز بهار مصادف می شود . استفاده زود هنگام از انواع کود ممکن است باعث ایجاد اختلال در روند رشد گیاه و تاثیر برعکس شود .

ترکیبات کود NPK به چه صورت می باشد ؟

گیاه برای رشد سالم و بهینه ی خود به واحدهای مغذی زیادی نیاز دارد . بدون این مواد مغذی گیاهان نمی توانند به اندازه ی تمام توان خود رشد کنند .

مهم ترین مواد مغذی درختان که بدون آن ها قادر به ادامه ی حیات نیستند به عنوان عناصر ماکرو شناخته می شود که شامل نیتروژن فسفر و پتاسیم می باشد .

خاک ها در اغلب موارد دچارکمبود این مواد می باشند که می تواند طبیعی و یا نتیجه کشت بیش از حد و دیگر عوامل محیطی باشد .

در صورت وجود کمبود مواد مغذی باید به خاک اضافه شود تا محیط مناسبی برای رشد بهینه ی گیاه ایجاد شود . هر یک از مواد عناصر در تغذیه گیاه ضروری می باشد .

کود NPK حاوی چه عناصری می باشند ؟

هر کودی که مصرف می کنیم باید به صورت مستقیم یا غیر مستقیم عناصر غذایی گیاه را تامین می کند .  گیاهان برای رشد به حدود ۱۶ عنصر غذایی نیاز دارند .

۳ عنصر کربن  اکسیژن و هیدروژن  حدود ۹۵ درصد  گیاهان را تشکیل داده و به طور طبیعی  و نامحدود از طریق هوا و آب تامین می شوند .

نیاز بیش تر گیاهان به عناصر ماکرو یا همان پر مصرف به دلیل نقش آن ها در ساخت حجم زیادی از کربوهیدرات ها چربی ها در سلول های گیاهی مرتبط است .

کود ها را بر اساس گیاه یا خاک و این که چه کاربردی دارند در سه دسته کودهای تامین کننده عناصر غذایی کودهای مکمل و کودهای اصلاح کننده و به ساز خاک قرار دارد .

NPK چه اهمیتی دارد ؟

گیاهان برای رشد به غذا نیاز دارند . نیتروژن تا حد زیادی مسیول رشد برگ های سبز در گیاه می باشد . این ماده به تولید کلروفیل و بهبود فرآیند فتوسنتز کمک می کند .

هم چنین انتقال انرژی به اندام های مختلف گیاه در جهت تحریک متابولیسم آن توسط نیتروژن انجام می شود و باعث شاخ و برگ سالم در گیاهان می شود .

هر گیاهی فراخو به ویژگی های ژنتیکی و خانوادگی دارای حساسیت های متفاوتی می باشد . تقویت گیاه در جهت از بین بردن حساسیت ها و بالا بردن توان اصول کشاورزی می باشد .

اهمیت استفاده از کود NPK در کشاورزی به چه صورت می باشد ؟

گیاهان برای این که بتوانند مراحل رشد رویشی و زایشی را با موفقیت طی کنند و به تولید مناسب خود برسند باید مانند بقیه جانداران نیاز به دریافت مواد غذایی از محیط دارند .

بخشی از این مواد غذایی به صورت طبیعی از آب و هوا و خاک تامین می شود اما این مواد نمی توانند تمام نیاز گیاه برای رسیدن به حداکثر تولید را تامین کنند .

منبع غیر ارگانیک اصلی فسفر ، سنگ فسفات می باشد . سنگ خرد شده‌ ی فسفات را می ‌توان به طور مستقیم در خاک استفاده کرد .

نیتروژن ، فسفر و پتاسیم یا  NPK، مواد مغذی اصلی در کودهای تجاری هستند . هر یک از این مواد مغذی اساسی در تغذیه گیاه نقش اساسی دارند .

این بدان دلیل است که نیتروژن در تشکیل پروتئین ضروری است و پروتئین بسیاری از بافت های بیش تر موجودات زنده را تشکیل می دهد .

اعداد روی بسته بندی کود به چه معنا می باشد ؟

برای فروش کودهای NPK باید توجه داشته باشید که سه شماره روی کود ، مقدار ارزش کود می باشد که برای مصارف گیاه ، طی دوره رشد مورد استفاده قرار می ‌گیرد .

این 4 ماکرو کود شامل : نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) و به مختصر NPK معروف است . اعدادی که مقدار بیش تری را دارند نشانه میزان بیش تر ماکرو کود در ترکیب می باشد .

برای مثال در ترکیب 15-5-30 پتاسیم بیش تر است . هم چنین در ترکیب‌ های یکسان مقدار کود در 1 واحد مورد توجه است . برای مثال ترکیب 10-10-10 میزان کم تری از 20-20-20 را در یک واحد دارا می ‌باشد .

ترکیب‌ هایی که عدد صفر در آن به کار رفته حکایت از نداشتن ماکرو کود است . برای مثال ترکیب 10-0-0 نشان می ‌دهد فقط نیتروژن در ترکیب موجود است .

فروش کود NPK

خاک‌ ها در اغلب موارد دچار کمبود این مواد هستند که می ‌تواند طبیعی و یا نتیجه‌ ی کشت بیش از حد و دیگر عوامل محیطی باشد . در صورت وجود کمبود ، مواد مغذی باید به خاک اضافه شود تا محیط مناسبی برای رشد بهینه‌ ی گیاه ایجاد شود .

فروش کود NPK

هر یک از مواد عناصر ماکرو (مغذی اصلی) ، در تغذیه‌ ی گیاه ضروری می باشد و در رشد ، گسترش و تولید مثل گیاه نقش اساسی ایفا می ‌کند .

فسفر ، پتاسیم و نیتروژن مواد مغذی ضروری برای حمایت از رشد ریشه گیاهان هستند . آن ها گیاهان را تشویق می کنند تا مجموعه متراکمی از ریشه های جدید را ریخته و همزمان با رشد ریشه های موجود را تقویت کنند . فسفر به استقرار سیستم های ریشه ای سالم در ابتدای رشد کمک می کند .

نحوه مصرف کود NPK به چه صورت می باشد ؟

برای فروش کودهای NPK بدانید که حتما برای استفاده از کود NPK ، به میزان توصیه شده توسط شرکت های تولید کننده توجه کنید . استفاده بیش از حد کود NPK موجب خسارت به گیاه می شود . برای مثال یعنی ٢ گرم برای ۱ لیتر آب یا دو به هزار باید باشد  .

عملکرد نیتروژن برای گیاه چگونه است ؟

نقش نیتروژن در گیاهان

  1. نیتروژن به رشد سریع شاخ و برگ کمک می کند.
  2. در تولید بذر گیاه و افزایش میوه موثر می باشد.
  3. کمک به فتوسنتز.
  4. کیفیت بهتر محصول.
  5. نیتروژن یک بخش مهم در آمینواسید‌ها است.
  6. ذخیره‌‌سازی انرژی.
  7. طبق آزمایشی که انجام شد تأثیر حذف کود نیتروژن‌دار در برداشت غلات نشان داد که در بدون نیتروژن، میانگین برداشت ذرت ۴۱٪، برنج ۳۷٪، جو ۱۹٪ و گندم ۱۶٪ کاهش پیدا می کند.

منابع نیتروژن موجود در کود NPK

  • دریافت نیتروژن از اتمسفر و تبدیل آن به مواد مغذی مفید.
  • امکان وجود در خاک

اما میزان نیتروژن در موارد بالا قابل اطمینان نمی باشد پس بهتر است از منابع بهتری استفاده کرد.

منابع غیر ارگانیک رایج نیتروژن در NPK

  • اوره
  • آمونیوم نیترات اوره
  • آمونیاک بدون آب

منابع ارگانیک رایج نیتروژن در NPK

  • کود طبیعی
  • کامپوست

عملکرد پتاسیم برای گیاه چگونه است ؟

پتاسیم از عناصری است که در فرآیندهای مختلف رشد و گسترش گیاه نقشی اساسی دارد. به دلیل اینکه پتاسیم در بسیاری از خصوصیات مرتبط با کیفیت، مثل اندازه، شکل، رنگ و حتی مزه نقش دارد از آن به عنوان «عنصر کیفیت» نام برده می‌شود.گیاهانی که دارای کمبود پتاسیم هستند رشد ناقص و میزان محصول کمتری دارند.

منابع پتاسیم کود NPK

  1. منابع ارگانیک
  2. غیر ارگانیک

منابع ارگانیک پتاسیم کود NPK

  • کود طبیعی
  • کامپوست
  • خاکستر چوب

منابع غیر ارگانیک پتاسیم کود NPK

در کودهای NPK، منبع غیرارگانیک اصلی برای پتاسیم، پتاس است. همانند سنگ فسفات، پتاس نیز در سرتاسر دنیا استخراج و تبدیل به یک محصول پالایش شده می‌شود. همچنین می‌توان پتاسیم را از سولفات پتاسیم ، کلرور پتاسیم بدست آورد.

برای تامین پتاسیم از طریق سولفات پتاسیم ، کلرور پتاسیم میتوانید به صفحات فروش سولفات پتاسیم ، فروش کلرور پتاسیم مراجعه بفرمایید.

عملکرد فسفر برای گیاه چگونه است ؟

فسفر توانایی گیاه برای مقابله با استرس را بالا می برد . از دیگر مزیت های فسفر ، ریشه زایی بهتر و زیاد شدن شکوفه در گیاهان را می توان نام برد. بنابراين در زمان شوك گياه به هر دليلي از كودهاي فسفر بالا استفاده كنيد تا گياه از استرس به راحتي خارج شود .

منابع فسفر

  1. منابع ارگانیک
  2. غیر ارگانیک

منابع غیر ارگانیک فسفر در NPK

سنگ فسفات منبع غیرارگانیک اصلی فسفر است. این سنگ را به صورت خردشده‌ ، می‌توان به طور مستقیم در خاک استفاده کرد.
اما اگر این سنگ را فرآوری کرد تا جذب توسط گیاه آسان تر شود ، تأثیر بسیار بیشتری روی رشد گیاه می گذارد.

منابع ارگانیک فسفر در NPK

  1. کود طبیعی
  2. کامپوست
  3. بیوسالیدها

یکی دیگر از کود هایی که حاوی فسفر می باشند ، سوپر فسفات ساده و سوپر فسفات تریپل می باشند که برای استفاده از آن ها می توانید به صفحات فروش سوپر فسفات ساده و فروش سوپر فسفات تریپل مراجعه بفرمایید.

نمایش دادن همه 5 نتیجه