کود کلرید پتاسیم چیست؟

کود کلرید پتاسیم

کلرید پتاسیم به خوبی در آب حل می شود و با آبیاری زمین های کشاورزی کودهای پتاس به ترکیبات محلول در خاک تبدیل می شوند که با افزایش دما انحلال پذیری آن ها نیز افزایش می یابد .

یکی از مزایای استفاده از کودهای کلرید پتاسیم در زمین های کشاورزی افزایش دسترسی گیاهان به سایر ترکیبات مفید مانند نیترات ها ، فسفات ، کلسیم و آمینواسیدهای ضروری می باشد .

با این که حدود ۹۲ درصد کودهای پتاسیمی مصرفی جهان را کلرور پتاسیم به خود اختصاص می دهد ولی وجود یون کلر در برخی کشت ها نظیر سیب زمینی مخصوصا هنگامی که مصرف سیب زمینی به صورت تازه مطرح نباشد ، مطلوب نیست  زیرا وجود کلر اضافی در انتقال نشاسته در گیاه وقفه ایجاد کرده و عملکرد سیب زمینی  را کاهش می دهد .

روش تولید کود کلرید پتاسیم به چه صورت می باشد ؟

رسوبات پتاس به مقدار زیاد در سراسر جهان وجود دارد . ماده معدنی غالب حاوی پتاس سیلویت است که به صورت مخلوط شده با هالیت است و یک ماده معدنی مخلوط به نام سیلوینیت را تشکیل می دهد .

بیش تر مواد معدنی حاوی پتاسیم از رسوبات دریایی قدیمی در اعماق سطح زمین برداشت می شود . سپس آن ها به یک مرکز پردازش سنگ معدن منتقل شده و نمک های K از نمک های سدیم جدا می شوند .

بسته به منبع  سنگ سیلوینیت ، رنگ KCl از قرمز تا سفید متفاوت است . رنگ مایل به قرمز به دلیل مقدار کم اکسید آهن موجود در این کود است ولی هیچ تفاوت زراعی بین اشکال قرمز و سفید KCl وجود ندارد .

مقداری از KCl نیز با تزریق آب داغ به اعماق زمین بدست می آید .  بدین ترتیب که سیلوینیت محلول شده و سپس با پمپ آب نمک را به سطح زمین جایی که آب آن تبخیر می شود ، منتقل می کنند .

کاربرد کود کلرید پتاسیم در کشاورزی چگونه است ؟

مهم ترین زمینه مصرف آن در حوزه کشاورزی و به عنوان کود برای تامین پتاسیم مورد نیاز گیاهان است . پتاسیم یک از سه عنصر ضروری برای رشد و حیات گیاهان است که در کنار ازت و فسفر جهت زنده ماندن گیاهان ضروری است .

پس از این سه عنصر ، گیاهان به ریز مغذی ها در که کود هایی نظیر سولفات آهن ، روی ، مس ، منیزیم و هم چنین مواد آلی که در کود های اسید هیومیک و کمپوست وجود دارد احتیاج دارند . کلسیم و گوگرد دیگر عناصر مورد نیاز گیاهان محسوب می شوند .

گیاهان برای رشد به کود هایی احتیاج دارند که دارای سه عنصر اساسی یعنی پتاسیم ، نیتروژن (در کود های ازت دار مثل اوره وجود دارد ) و فسفات (در کود های فسفاته مثل دی آمونیوم فسفات وجود دارد) باشند .

به واسطه این مواد است که عناصر لازم به گیاهان می رسد . کلرید پتاسیم که به خاک تزریق می شود ، یون پتاسیم مورد نیاز خاک را تامین می نماید.

اهمیت کود کلرید پتاسیم در کشاورزی چیست ؟

کودهای حاوی پتاسیم ، نیتروژن و فسفات جزء مهم ترین کودهای کشاورزی برای رشد گیاهان هستند و می توانند عناصر ضروری را در اختیار آن ها قرار دهند . کلرید پتاسیم یکی از کودهایی است که  یون های پتاسیم را در خاک آزاد می کند .

بین ۹۰ تا ۹۸٪ از کل پتاسیم موجود در خاک به صورت غیرمحلول بوده  و در مقابل تجزیه شیمیایی مقاوم می باشد . بنابراین نمی توانند پتاسیم مورد نیاز گیاه برای رشد مطلوب را فراهم کنند .

پتاسیم در تمامی فرآیندهایی که برای حفظ رشد مطلوب گیاه لازم است ، نقش اساسی دارد . کمبود این عنصر باعث کاهش مقاومت گیاه به خشکی و درجه حرارت های بالا و پایین می ‌شود .

یکی از مهم ترین اثرات کمبود پتاسیم کاهش مقاومت گیاه در مقابل آفت ‌ها ، عوامل بیماری ‌زا و حمله نماتدها است . بنابراین تامین مقدار کافی این عنصر از طریق کودهایی مانند کلرید پتاسیم به حفظ سلامت گیاه کمک می کند .

اهمیت کود کلرید پتاسیم در چیست ؟

برای فروش کود کلرید پتاسیم باید بدانید که پتاسیم در تمامی فرآیندهایی که برای حفظ رشد مطلوب گیاه لازم می باشد ، نقش اساسی دارد . کمبود این عنصر باعث کاهش مقاومت گیاه به خشکی و درجه حرارت های بالا و پایین می ‌شود .

یکی از مهم ترین اثرات کمبود پتاسیم کاهش مقاومت گیاه در مقابل آفت ‌ها ، عوامل بیماری ‌زا و حمله نماتدها می باشد . بنابراین تامین مقدار کافی این عنصر از طریق کودهایی مانند کود کلرید پتاسیم به حفظ سلامت گیاه کمک می کند .

انتقال پتاسیم در داخل گیاه از سمت بافت ‌های پیر به ‌سمت بافت‌ های جوان تر است بنابراین علائم کمبود پتاسیم ابتدا در برگ‌ های پایینی گیاه دیده می‌ شود و سپس با افزایش کمبود به‌ سمت قسمت‌ های بالایی گیاه کشیده می شود .

برای فروش کود پتاس بدانید که یکی از شایع‌ ترین علائم کمبود پتاسیم در گیاه سوختگی زرد رنگ (کلروز) حاشیه برگ ها یا ریزش آن ها پیش از بلوغ است .

تولید پتاسیم کلراید به چه صورت می باشد ؟

برای فروش کود کلرید پتاسیم باید بدانید که منبع اصلی کود کلرید پتاسیم سنگ معدنی پتاسیم می باشد . فرایند تبدیل سنگ پتاسیم به کلرور پتاسیم طی چندین مرحله از استخراج تا انجام فرایند های شیمیایی صورت می گیرد و مراحل استخراج ، انبار کردن ، خرد کردن ، تغلیظ و تولید را شامل می شود تا کلرید پتاسیم حاصل آید .

پس از استخراج سنگ از معادن ، فرایند خردایش روی آن انجام می شود . مرحله بعدی ، دوغاب گیری می باشد ، به این صورت که به ذرات ریز سنگ آب اضافه می کنیم تا دوغاب تولید شود .

این فرایند برای جداسازی پتاسیم از ناخالصی ها ضروری است . مرحله بعدی ، حرارت دهی به دوغاب است و سپس پتاسیم کلرید با غلظت بالا در مایع ته نشین و جداسازی می شود. کود پتاسیم کلراید در دو رنگ صورتی و سفید رنگ تولید می شود .

روش و زمان مصرف کود پتاسیم کلراید

برای فروش کود کلرید پتاسیم باید در نظر داشته باشید که روش مصرف کود کلرور پتاسیم به این صورت است که قبل از اقدام به کاشت محصولات ، کود کلرید پتاسیم بر روی سطح خاک زیر کشت پاشیده می شود .

کود پتاسیم کلراید به صورت گرانول و پودری و در بسته های ۲۵ کیلوگرمی به بازار مصرف عرضه می شود . زمان مصرف کود کلرید پتاسیم در زمان نشاء کاری ، تشکیل غلاف و در زمان گلدهی گیاه می باشد ، اما از کود سولفات پتاسیم که به عبارتی کود پایه می باشد را باید قبل از کشت محصول استفاده نمود .

فروش کلرید پتاسیم

مهم ترین زمینه مصرف آن در حوزه کشاورزی و به عنوان کود برای تامین پتاسیم مورد نیاز گیاهان است . کود کلرید پتاسیم یا پتاسیم کلراید یک کود کشاورزی حاوی مقدار بسیار فراوانی پتاسیم با فرمول شیمیایی KCl می باشد .

برای فروش کود کلرید پتاسیم باید در نظر داشته باشید که این کود با اسامی دیگری هم چون سیلوبت ، کلرور پتاس و کلرور پتاسیم هم شناخته می شود و به اصطلاح آن را پتاس می نامند .

کود کلرید پتاسیم در مصارف کشاورزی کاربرد فراوانی دارد تا جایی که بیش از نود درصد کل پتاسی که در دنیا تولید می شود برای تولید کلرور پتاس به کار می رود .

کود کلرید پتاسیم یک نمک شیمیایی به صورت کریستال های سفید رنگ می باشد که به راحتی و به مقدار زیاد در آب قابل حل شدن است و به همین دلیل است .

این نمک معدنی شیمیایی ، ساختار مولکولی بسیار ساده ای به صورت KCl دارد و در مشاغل کشاورزی ،  صنعتی و آزمایشگاهی به کار می رود .

کود کلرور پتاس بهترین جایگزین برای کود سولفات پتاسیم می باشد چرا که با انحلال این کود در آب ، به یون قابل جذب برای گیاهان تبدیل شده و بیش ترین پتاسیم مورد نیاز گیاه را تامین می نماید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *