کود سبز چیست ؟

کود سبز چیست؟

گياه که به عنوان کود سبز استفاده مي‌شود براي مدت خاصي پرورش داده مي‌شود و سپس در حالي که سبز است يا کمي بعد از گل دادن ، شخم زده و با خاک ادغام مي‌گردد .

استفاده از کود سبز ، يکي از راه هاي افزايش ماده آلي خاک در تناوب زراعي می باشد . اثر کود سبز بر خصوصيات فيزيکي خاک همانند کود حيواني مي باشد .در صورتي که از گياهان تيره بقولات به عنوان کود سبز استفاده شود تمام ازت تثبيت شده را به خاک بر مي گرداند . از طرف ديگر کود سبز با جذب و ذخيره مواد غذايي در خود از شسته شدن آن ها جلوگيري مي نمايد .

مهم ترين گياهاني که به عنوان کود کشاورزی سبز در کشت آبي ممکن است مورد استفاده قرار گيرند عبارتند از خلر ، لوبيا روغني ، انواع لوبيا ، چاودار ، شبدر ، جو و گندم سياه .يونجه به عنوان کود سبز کاشته نمي شود ، اما در صورتي که پس از حصول رشد کافي سبزينه اي به خاک برگردانده شود ، بعضي از هدف هاي کود سبز را تامين مي کند .

شما می توانید برای خرید و تهیه کود گرانوله به سایت فروشگاهی زیما کود مراجعه نمایید و ضمن خرید از این سایت از دیگر محصولات آن دیدن نمایید .

روش های کشت کود های سبز چگونه است ؟

کود های سبز را بر حسب شرایط مختلف می توان به طور کلی به دو صورت اصلی و میانه کشت کرد . از جمله مزایای انتخاب روش صحیح کشت این است که هم از فاصله زمانی موجود بین برداشت و کاشت نباتات زراعی استفاده بیش تر شده و هم از خاک و از رطوبت موجود در آن به طور کامل استفاده می برند و ادوات و ماشین آلات کم تری هم به کار گرفته می شود .

گياه کودي انتخاب شده بايد در زمان گلدهي يا خوشه بستن به زير خاک برده شود . زيرا که قبل از اين زمان ، رشد و نمو قسمت‌ هاي سبزينه‌اي گياه کافي نبوده و از برگرداندن آن ماده آلي زيادي به خاک اضافه نخواهد شد .

مصرف کود سبز چه زمانی می باشد ؟

کود سبز را حداقل دو هفته قبل از کاشت محصول اصلی به خاک بر می گردانند . هرچه درصد مواد خشبی کود کشاورزی سبز بیش تر و ازت آن کم تر باش د، می بایستی با فاصله زمانی طولانی تری از کاشت محصول اصلی به خاک برگردانده شود .

در صورتی که از گیاهانی مثل یونجه یا شبدر به عنوان کود سبز استفاده می شود می بایستی ابتدا آن ها را با ماشین آلاتی مانند کولتیواتور پنجه غازی از پائین طوقه قطع نمود تا خشک گردند و یا آن ها را با علف کش راند آپ یا توفوردی خشک کرد و 3 تا 4 هفته بعد از طوقه کن کردن یا تیمار با علف کش در وضعیت گاورو بودن خاک شخم شوند .

تهیه کود سبز به چه صورت می باشد ؟

بهترین زمان تهیه کود کشاورزی سبز ، بعد از گلدهی گیاه می باشد . گیاه مورد نظر جهت تهیه کود باید در زمان گل دادن یا خوشه بستن به زیر خاک قرار گیرد .به این علت که ، قبل از گل دادن گیاه قسمت های سبزینه ای گیاه تشکیل نشده و در نتیجه پس از بردن زیر خاک مواد آلی کافی به خاک اضافه نمی شود .

به کار بردن کود گیاهی برای بازگرداندن مواد آلی به خاک می باشد . گیاهان بعد از کاشته شدن و رشد کافی دوباره به زمین برگردانده می شوند .

استفاده از کود سبز جزو راه هایی است که ، سبب افزایش مواد آلی خاک در تناوب زراعی می شود . منظور کلی کود سبز یعنی ، شخم زنی گیاه بعد از رشد کافی بدون برداشت محصول در خاک می باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *