کود ماکرو

زمان مصرف کود ماکرو

توصیه می کنیم برای مصرف هر نوع کودی همانند کود ماکرو ابتدا آزمون خاک انجام دهید و سپس با یک متخصص کشاورزی مشورت به عمل آورید .در زمین های زراعی مقدار ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار از کودماکرو کامل می تواند کافی باشد . در باغبانی به ازای هر درخت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم از این کود استفاده کنید .

این کود معمولا به صورت خاک مصرف اعمال می شود ؛ در گلخانه ها کود را به صورت نواری کنار گیاه قرار دهید و یا هنگام کاشت کنار بذر ، در باغات به صورت چالکود در سایه انداز درخت اعمال نمایید و در مزارع هنگام آماده سازی زمین کود دهی را انجام دهید .

زمان مناسب استفاده از کود ماکرو کامل اواخر زمستان تا اواخر تابستان است که در صورت نیاز ، مداومت به کود دهی بلامانع می باشد .

فواید اقتصادی مصرف کود ماکرو برای کشاورزان چیست ؟

کود شیمیایی ماکرو ازجمله کودهای مرکب به شماره رفته که حاوی عناصر اصلی و پرمصرف ازت ، فسفر و پتاسیم به همراه عنصر ریزمغذی روی می باشد  .

با یک بار مصرف این کود عناصر اصلی و ماکروی مورد نیاز گیاه با نسبت های مناسب به همراه عنصر مهم روی و دیگر عناصر تکمیلی در اختیار گیاه قرار گرفته و از مصرف چند باره کودهای تک عنصری حاوی هر یک از عناصر ماکرو جلوگیری می شود . درهزینه های مربوط به عملیات زراعی که بخشی از آن مربوط است به حمل ونقل کود و ماشین آلات و هزینه های کارگری و . . . . صرفه جویی چشمگیری برای کشاورز بعمل خواهد آمد .

هم چنین با توجه به آنکه درمصرف کودهای تک عنصری رعایت نسبت صحیح بین آن ها بسیار مشکل است و عمدتا رعایت نمی گردد و اغلب کودهای حاوی فسفر بیش از نیاز گیاه و کودهای حاوی پتاسیم بسیار کم تر از میزان مورد نیاز گیاه در فرایند کشت مورد استفاده قرار می گیرد .

ترکیبات اصلی کود ماکرو چیست ؟

هفده عنصر برای رشد گیاهان ضروری هستند که شامل : کربن (C )، هیدروژن (H )، اکسیژن (O )، ازت (N )، فسفر (P )، پتاسیم (K )، گوگرد (S )، منیزیم (Mg )، کلسیم (Ca) ، آهن (Fe) ، منگنز (Mn) ، روی (Zn) ، مس (Cu) ، بور (Br) ، مولیبدن (Mo) ، کلر (Cl) ، نیکل (Ni). علاوه بر این ، عناصر اضافی ممکن است برای چند گونه گیاهی ضروری باشد ، مانند سدیم (Na ) و کبالت (Co). این عناصر در قالب کود میکرو و ماکرو تامین می شوند .

کربن ، هیدروژن و اکسیژن از جو و آب به دست می آیند و عناصر معدنی محسوب نمی شوند . عناصر اساسی باقی مانده را می توان به سه گروه تقسیم کرد : عناصر درشت مغذی یا اولیه (N ، P و K )، عناصر مغذی ثانویه (S ، Mg و Ca ) و ریز مغذی ها (Fe ، Mn ، Zn ، Cu ، B ، Mo ، Cl

اهمیت این عناصر تا جایی است که اگر تنها یک ماده مغذی ضروری گیاه به مقدار ناچیز در دسترس باشد ، بر رشد گیاه و در نتیجه عملکرد آن تأثیر می گذارد .

کود ماکرو چیست ؟

این نوع کود کامل گرانوله ، یکی از انواع ده ها گونه ی کودهای شیمیایی است که مصرف آن در ایران از سال ۱۳۸۷ شروع شده و از آن جا که توانسته است قابلیت های مطلوبی را از خود نشان دهد و تاثیرگذاری مطلوبی برای استفاده کنندگان داشته باشد ، مصرف آن به سرعت در میان کشاورزان عزیز برخی از مناطق کشور عمومیت پیدا کرد .

دلیل آن هم روشن است . این کود بسیاری از عناصر مورد نیاز خاک های کشور عزیزمان ایران را به صورت یک جا و در یک محصول مشخّص که همان ((کود شیمیایی ماکرو)) نام دارد تامین نموده و اندکی از زحمات کشاورزان عزیز را در خصوص جمع آوری ریزمغذّی های مورد نیاز خاک آسان کرده است  .

کود ماکرو ، تشکیل شده است از ترکیب عناصر متفاوتی از ؛ ازت ، پتاسیم ، روی ، فسفر ، آهن ، منیزیم و دیگر عناصر مورد نیاز خاک که بسته به نوع نیاز بخش کشاورزی در مناطق مختلف کشور و با فرمول های متفاوتی که درصدهای مختلف از عناصر نامبرده را دارا می باشد ، برای هرچه پربارتر کردن فعالیت های کشاورزان عزیز قابل عرضه می باشد  .

شما برای خرید کود ماکرو می توانید به سایت معتبر زیما کود مراجعه نمایید و ضمن خرید از این سایت از دیگر محصولات آن دیدن نمایید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *