کود ماکرو

کود ماکرو

کود ماکرو به کودهای سنتتیکی گفته می شود که عمدتا شامل سه ماده اصلی نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K ) هستند . در ادامه مقاله به این که کود ماکرو چیست می پردازیم .

بهترین کودی که شامل این عناصر می باشد کود NPK است که برای فروش آن میتوانید به صفحه فروش کود NPK مراجعه بفرمایید.

فواید اقتصادی مصرف کود ماکرو برای کشاورزان چیست ؟

کود شیمیایی ماکرو ازجمله کودهای مرکب به شماره رفته که حاوی عناصر اصلی و پرمصرف ازت ، فسفر و پتاسیم به همراه عنصر ریزمغذی روی می باشد  .

با یک بار مصرف این کود عناصر اصلی و ماکروی مورد نیاز گیاه با نسبت های مناسب به همراه عنصر مهم روی و دیگر عناصر تکمیلی در اختیار گیاه قرار گرفته و از مصرف چند باره کودهای تک عنصری حاوی هر یک از عناصر ماکرو جلوگیری می شود . درهزینه های مربوط به عملیات زراعی که بخشی از آن مربوط است به حمل ونقل کود و ماشین آلات و هزینه های کارگری و . . . . صرفه جویی چشمگیری برای کشاورز بعمل خواهد آمد .

هم چنین با توجه به آنکه درمصرف کودهای تک عنصری رعایت نسبت صحیح بین آن ها بسیار مشکل است و عمدتا رعایت نمی گردد و اغلب کودهای حاوی فسفر بیش از نیاز گیاه و کودهای حاوی پتاسیم بسیار کم تر از میزان مورد نیاز گیاه در فرایند کشت مورد استفاده قرار می گیرد .

نحوه و زمان مصرف کود ماکرو به چه صورت می باشد ؟

توصیه می کنیم برای مصرف هر نوع کودی ابتدا آزمون خاک انجام دهید و سپس با یک متخصص کشاورزی مشورت به عمل آورید .

در زمین های زراعی مقدار ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار از کودماکرو کامل می تواند کافی باشد . در باغبانی به ازای هر درخت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم از این کود استفاده کنید .

این کود معمولا به صورت خاک مصرف اعمال می شود ؛ در گلخانه ها کود را به صورت نواری کنار گیاه قرار دهید و یا هنگام کاشت کنار بذر ، در باغات به صورت چالکود در سایه انداز درخت اعمال نمایید و در مزارع هنگام آماده سازی زمین کود دهی را انجام دهید .

زمان مناسب استفاده از کود ماکرو کامل اواخر زمستان تا اواخر تابستان است که در صورت نیاز ، مداومت به کود دهی بلامانع می باشد .

ترکیبات اصلی کود ماکرو چیست ؟

هفده عنصر برای رشد گیاهان ضروری هستند که شامل : کربن (C )، هیدروژن (H )، اکسیژن (O )، ازت (N )، فسفر (P )، پتاسیم (K )، گوگرد (S )، منیزیم (Mg )، کلسیم (Ca) ، آهن (Fe) ، منگنز (Mn) ، روی (Zn) ، مس (Cu) ، بور (Br) ، مولیبدن (Mo) ، کلر (Cl) ، نیکل (Ni). علاوه بر این ، عناصر اضافی ممکن است برای چند گونه گیاهی ضروری باشد ، مانند سدیم (Na ) و کبالت (Co). این عناصر در قالب کود میکرو و ماکرو تامین می شوند .

کربن ، هیدروژن و اکسیژن از جو و آب به دست می آیند و عناصر معدنی محسوب نمی شوند . عناصر اساسی باقی مانده را می توان به سه گروه تقسیم کرد : عناصر درشت مغذی یا اولیه (N ، P و K )، عناصر مغذی ثانویه (S ، Mg و Ca ) و ریز مغذی ها (Fe ، Mn ، Zn ، Cu ، B ، Mo ، Cl

اهمیت این عناصر تا جایی است که اگر تنها یک ماده مغذی ضروری گیاه به مقدار ناچیز در دسترس باشد ، بر رشد گیاه و در نتیجه عملکرد آن تأثیر می گذارد .

کود ماکرو چیست ؟

این نوع کود کامل گرانوله ، یکی از انواع ده ها گونه ی کودهای شیمیایی است که مصرف آن در ایران از سال ۱۳۸۷ شروع شده و از آن جا که توانسته است قابلیت های مطلوبی را از خود نشان دهد و تاثیرگذاری مطلوبی برای استفاده کنندگان داشته باشد ، مصرف آن به سرعت در میان کشاورزان عزیز برخی از مناطق کشور عمومیت پیدا کرد .

دلیل آن هم روشن است . این کود بسیاری از عناصر مورد نیاز خاک های کشور عزیزمان ایران را به صورت یک جا و در یک محصول مشخّص که همان ((کود شیمیایی ماکرو)) نام دارد تامین نموده و اندکی از زحمات کشاورزان عزیز را در خصوص جمع آوری ریزمغذّی های مورد نیاز خاک آسان کرده است  .

کود ماکرو ، تشکیل شده است از ترکیب عناصر متفاوتی از ؛ ازت ، پتاسیم ، روی ، فسفر ، آهن ، منیزیم و دیگر عناصر مورد نیاز خاک که بسته به نوع نیاز بخش کشاورزی در مناطق مختلف کشور و با فرمول های متفاوتی که درصدهای مختلف از عناصر نامبرده را دارا می باشد ، برای هرچه پربارتر کردن فعالیت های کشاورزان عزیز قابل عرضه می باشد  .

شما برای خرید کود ماکرو می توانید به سایت معتبر زیما کود مراجعه نمایید و ضمن خرید از این سایت از دیگر محصولات آن دیدن نمایید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *