کود میکرو

کود میکرو کودی است که حاوی عناصر کمیاب مانند بور ، مس ، منگنز ، روی و کبالت است . در ادامه این مقاله به کود میکرو چیست می پردازیم .

استفاده از کود های میکرو چگونه است ؟

اولین آزمایشات در روسیه و مناطق اطراف آن که تأثیر مفید کودهای میکرو یا ریز مغذی را بر رشد و نمو گیاهان نشان می دهد ، در نیمه دوم قرن نوزدهم انجام شد .

این کود ها پس از سال ۱۹۳۰ به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفتند ، اگرچه مقدار زیادی از داده ها در مورد اهمیت آن ها برای افزایش بازدهی محصول قبلا جمع آوری شده بود .

از جمله کشورهایی که به طور گسترده از کودهای میکرو استفاده کرده اند (عمدتا پس از سال ۱۹۴۰) ایالات متحده آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، سوئد ، جمهوری فدرال آلمان ، جمهوری دموکراتیک آلمان ، لهستان ، بلغارستان ، ایتالیا و ژاپن هستند .

مخلوط کردن کودهای میکرو با انواع کودها به چه صورت می باشد ؟

متداول ترین روش کاربرد ریز مغذی ها برای رشد محصولات ، مخلوط شدن با خاک می باشد . میزان کاربردهای توصیه شده برای این مواد معمولاً کم تر از  ۴.۵ کیلو گرم در هر هکتار است .

بنابراین استفاده یک نواخت از منابع ریز مغذی به طور جداگانه در این زمینه دشوار است . بنابراین هر دو کود دانه ای و کود گرانوله معمولاً به عنوان حامل ریز مغذی ها استفاده می شوند .

استفاده از عناصر کم مصرف با کودهای مخلوط یک روش مناسب برای استفاده است و توزیع یک نواخت تری را با تجهیزات کاربردی معمولی امکان پذیر می کند .

تفاوت بین کودهای میکرو کلاته و سولفاته چیست ؟

کودهای میکرو را به صورت سولفاته و کلاته می توان استفاده کرد اما تفاوت اصلی بین این دو ثبات آن ها در پی اچ های مختلف خاک است .

پایداری کود های میکرو سولفاته بسیار کم تر از انواع کلاته است.  کلات ها قوی تر و خالص تر هستند و کود های مناسب تری محسوب می شوند .

اگرچه با توجه به درجه خلوص کود های کلاته ، این کود ها گرانتر از انواع سولفاته هستند . از کود های کلاته می توان در PH های بالا استفاده کرد . کود های کلاته احتمال رشد قارچ و خزه را کاهش می دهند .

کود میکرو چیست ؟

روش های کاربرد این کودها شامل اختلاط آن ها با کودهای نیتروژن (N) ، فسفر (P) و پتاسیم (K) ، ترکیب عمده با کودهای دانه ای یا پوشاندن آن ها ، یا مخلوط میکرو کودها با کودهای مایع است .

واکنش های شیمیایی بین کود های میکرو و یک یا چند جز کودهای کشاورزی مانند N ‐ P ‐ K می تواند در حین ساخت ، ذخیره سازی یا پس از استفاده در خاک رخ دهد.

مصرف ریز مغذی ها در مقایسه با مقدار کودهای N ،  P و K که برای محصولات سالانه اعمال می شود بسیار کم است  و کم تر از ۱٪ از کل فروش کود در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهد . هم چنین برخی از محصولات فرعی صنعتی به دلیل هزینه های پایین تر ، به عنوان کود های میکرو استفاده می شوند.

ریز مغذی ها نقش به سزایی در اطمینان از تغذیه متعادل گیاهان دارند.  کمبود هر یک از ریز مغذی ها ممکن است رشد گیاه را محدود کند .

بسیاری از محصولات کودهای میکرو در بازار موجود هستند و به دلیل نیاز کم ، معمولاً به همراه کود NPK استفاده می شوند . مولیبدن موجود در کود عنصر بسیار کمیابی می باشد که در خاک یافت می شود و برای سنتز و فعالیت آنزیم نیترات ردوکتاز مورد استفاده قرار می گیرد .

مولیبدن برای انجام واکنش تثبیت نیتروژن همزیست توسط باکتری های ریزوبیا در ماژول های ریشه حبوبات حیاتی است . عنصر بور موجود در کود در محلول های خاک به صورت آنیون BO₃⁻³   توسط گیاهان استفاده می شود .

بور یکی از مهم ترین ریز مغذی ها است که بر پایداری غشا تأثیر می گذارد ، بور از یک پارچگی ساختاری و عملکرد غشاهای سلول های گیاهی پشتیبانی می کند .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *