همه گیاهان برای رشد بهتر و دریافت مواد مغذی به کود نیاز دارند و این کود می تواند به شکل مایع و یا جامد مورد استفاده قرار بگیرد . در ادامه این مقاله به کود جامد می پردازیم .

مزایای کود جامد چیست ؟

از مهم ترین مزیت های کودهای خشک این است که استفاده کردن از آن ها برای هیچ کدام از گیاهان محدودیت زمانی ندارد و گیاه می تواند مواد مغذی مورد نیازش را در محدوده زمانی با استفاده از این کودها به خود جذب کند .

قبل از کاشت گیاهان ، کودهای خشک را می توانید به خاک آن ها اضافه و مخلوط کنید . با توجه به این که اصلاح اولیه خاک ممکن است طول بکشد ، اما با وجود این کودها در خاک و در طولانی مدت سبب افزایش بازدهی کشاورزی می شود .

علاوه بر این ها کودهای جامد ماندگاری بالایی دارند و برای مدت طولانی می توانید آن ها را مورد استفاده قرار بدهید .

نحوه مصرف کود جامد به چه صورت می باشد ؟

نحوه مصرف کود جامد ، بسیار آسان می باشد . این نوع کود ، به گونه ای است که به راحتی می توان آن را با آب حل کرد .

کود جامد یا پودری نیاز به زمان دارد تا در خاک جذب شود . البته این زمان بر بودن باعث می شود تا مواد مغذی بیش تری جذب گیاه شود .

در نتیجه گیاه رشد بهتری خواهد داشت . به علاوه این نوع از کود ها ، دارای ماندگاری بیش تری هستند .

معایب کودهای جامد چیست ؟

یکی از معایب بزرگ کودهای خشک این است ، که استفاده کردن از این کودها کنترل کم تری در اختیار کشاورزان قرار می دهد .

این بدان معناست که اگر گیاه شما با کود جامد دچار مسمومیت کودی شود ، امکان حذف کردن کود از خاک وجود نخواهد داشت . چرا که خاک و کود هر دو با یک دیگر ترکیب شده اند و دیگر کار از کار گذشته است و جدا کردن آن عملاً امکان پذیر نمی باشد .

ساختار کود جامد به چه صورت می باشد ؟

شکل ظاهری کود جامد ، شبیه به پودر یا کریستال می باشد . معمولا در بیش تر مزرعه ها ، گلخانه ها و … کاربرد دارند .

به علاوه دارای تنوع هستند . به همین دلیل کاربرد متفاوتی دارند . البته بیش ترین کاربرد آن ها در کشاورزی می باشد .

مواد به کار رفته در کود جامد ، کمک می کند تا گیاه به خوبی رشد کند . برخی از عناصر موجود در این کود ها که باعث رشد و تغذیه گیاه می شود ، شامل کلسیم ، نیترات ، پتاسیم و … می باشد .

کود جامد چیست؟

بیش تر از ۹۰ درصد کود ها به صورت جامد مورد استفاده قرار می گیرند . کودهای جامد عموما به شکل گرانوله و پودری در بازار موجود می باشند .

گیاهان به طور طبیعی مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک تامین می کنند . از آن جا که عناصر معمولا به شکل یون های محلول در آب توسط ریشه گیاهان جذب می شوند در تمام روش های کود دهی جهت رسیدن به گیاه ، آب مورد نیاز است .

جذب موثر کودهای پودری ، به عوامل مختلفی بستگی دارد.  در واقع برای رشد گیاه باید موارد متعددی مانند رطوبت و دمای خاک، میزان اکسیژن و… را در نظر گرفت.

اگر شرایط محیطی مناسب باشد گیاه به خوبی رشد می کند. همین طور جذب موثر کود نیز بالاتر می رود. در نتیجه، بهتر است به سایر عوامل در کنار استفاده از کود ، توجه داشته باشید.

از جمله کود های پودری مورد استفاده توسط کشاورزان می توان به کودهای نیتروژن دار N.P.K و کود پتاس بالا مانند سولفات پتاسیم و مونو فسفات پتاسیم اشاره کرد .

کودهای پودری را می توان در تمامی روش های آبیاری از جمله سیستم های آبیاری تحت فشار به کار گرفت .

شما برای خرید کود جامد می توانید به سایت فروشگاهی زیما کود مراجعه نمایید و ضمن خرید از این سایت از دیگر محصولات آن دیدن نمایید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *