تاثیر پتاسیم بر گیاهان

از تاثیر پتاسیم بر گیاهان نمیتوان به هیچ وجه چشم پوشی کرد! در واقع این ماده مغذی هم به عنوان کود و هم به عنوان یک عنصر فعال در خاک وجود دارد. در نتیجه کشاورزان در طول سال‌ها متوجه نقش گسترده پتاسیم برای رشد بهتر گیاهان شدند.

همچنین باید توجه کرد که امروزه این محصول به صورت فرآوری شده در بسیاری از کودهای کارخانه‌ای وجود دارد.برای آشنایی بیشتر با کاربردهای پتاسیم و تاثیر آن بر گیاهان در اینجا تیم زیما کود به شرح تاثیرات پتاسیم بر روی گیاهان پرداخته‌اند.

عملکرد کود پتاسیم در خاک

پتاسیم با حرکت آب در مجرای گیاه، مواد مغذی و کربوهیدرات‌ها را به بافت گیاه خواهد رساند. همچنین کود پتاس با فعال کردن آنزیم‌ها در گیاه، بر تولید پروتئین، نشاسته و آدنوزین تری فسفات (ATP) تأثیر می گذارد و این آنزیم‌ها در تولید مواد مغذی مورد نیاز گیاه هم نقش دارد. همچنین تولید ATP می تواند سرعت فتوسنتز را تنظیم کند.

پتاسیم همچنین به تنظیم باز و بسته شدن روزنه‌ها و مجراهای گیاه کمک می‌کند و تبادل بخار آب، اکسیژن و دی اکسید کربن را تنظیم می‌کند. اگر کمبود پتاسیم وجود داشته باشد یا به مقدار کافی تامین نشود؛ رشد گیاه را متوقف کرده و عملکرد آن را کاهش می‌دهد. بنابراین پرورش دهندگان گل و گیاه باید حتما از کود پتاسیم مناسب به منظور تامین نیازهای گیاه به مواد مغذی استفاده کنند.

در حال حاضر مجموعه زیما کود انواع کود پتاسیم باکیفیت را جهت دسترسی هر چه راحت‌تر مصرف کنندگان در سایت خود توزیع می‌کند. در نتیجه شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به سایت زیما کود مراجعه کنید.

کود پتاسیم چیست؟

پتاسیم (K) یک ماده مغذی ضروری برای رشد گیاه است. این عنصر در دسته بندی درشت مغذی‌ها طبقه بندی می‌شود؛ زیرا گیاهان در طول چرخه زندگی خود مقادیر زیادی پتاسیم مصرف می‌کنند.خاک‌های زمین‌های کشاورزی ممکن است مقدار اندکی پتاسیم را برای رشد محصول تامین کنند؛ اما زمانی که تامین پتاسیم از خاک کافی نیست؛ باید از کود K برای تامین نیاز گیاهان استفاده کنید.

البته در اینجا هم ما توضیحاتی کامل و اساسی از پتاسیم K و  تغذیه گیاهان با پتاسیم، نحوه واکنش آن در خاک، عملکرد آن در گیاهان و نقش آن در تولید کارآمد محصول را به شما ارائه خواهیم کرد. علاوه بر این، به اطلاعاتی در مورد آزمایش‌های خاک، کشف منابع K، پیش‌بینی نیازهای گیاهان و کاربرد‌های پتاسیم K در مزارع خود پی خواهید برد.

کاربردهای کود پتاسیم

استفاده از کود پتاسیم برای محصولات چند ساله مانند یونجه، تاثیرات گسترده‌ای دارد. همچنین پتاسیم نقش مهمی در ماندگاری ریشه گیاه در طول زمستان خواهد داشت.همچنین سایر نقش های کود پتاسیم K عبارتند از:

  • کود پتاسیم رشد ریشه را افزایش می‌دهد و مقاومت به خشکی را بهبود می‌بخشد.
  • رطوبت خاک را حفظ می کند. از دست دادن آب و پژمردگی را کاهش می‌دهد.
  • به فتوسنتز و تشکیل مواد مغذی کمک می‌کند.
  • اکسیژن رسانی را افزایش می‌دهد؛ از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.
  • انتقال قندها و نشاسته را افزایش می‌دهد.
  • دانه های غنی از نشاسته تولید می‌کند.
  • ذخایر پروتئین گیاهان را افزایش می‌دهد.
  • سلولز می سازد و پسرفت مواد مغذی گیاه را کاهش می‌دهد.
  • به از بین بردن بیماری‌ها و آفات محصول کمک می‌کند.

منابع پتاسیم

ذخایر کل پتاسیم خاک اغلب از 20000 پی پی ام (قسمت در میلیون) فراتر می‌رود. در حالی که ذخایر عنصر پتاسیم در خاک بسیار زیاد است؛ مقادیر نسبتاً کمی برای رشد گیاه در هر زمان در دسترس است. کمبود دسترسی گیاه به پتاسیم در خاک به این دلیل است که تقریباً تمام این پتاسیم در بخش داخلی مواد معدنی خاک است و برای رشد گیاه در دسترس نیست.

همچنین مقدار پتاسیم ذخیره شده در هر نوع خاک به دلیل تفاوت زیاد در مواد اولیه خاک و تأثیر هوازدگی بر این مواد متفاوت است. بنابراین، نیاز گیاهان مختلف به پتاسیم در هر نقطه از کشور ممکن است بر اساس نوع خاک و حتی نژاد گیاه متفاوت باشد.

خرید کود پتاسیم

در صورتی که متوجه نقش گسترده‌ کود پتاسیم از جهت تغذیه رسانی به گیاه و همچنین افزایش باردهی محصولات تحت کشت خود شده‌اید؛ می‌توانید این نوع کود را از طریق سایت زیما کود تهیه کنید. همچنین توجه داشته باشید که برای اطلاع پیدا کردن از مقادیر مورد نیاز محصولات تحت کشت، می‌توانید از کارشناسان زیما کود مشاوره بگیرید. البته در حال حاضر امکان کسب اطلاعات بیشتر از طریق سایت ما هم وجود دارد. بنابراین در اولین فرصت حتما در رابطه با تاثیر پتاسیم بر گیاهان اطلاعات جمع آوری کنید.

قیمت کود پتاسیم

قیمت کود پتاسیم ممکن است بر اساس نوع کود و همچنین برند تولید کننده آن متفاوت باشد. به هر حال مهم‌ترین نکته در رابطه با خرید کود پتاسیم توجه به کیفیت این محصول است. معمولاً محصولات با کیفیت قیمت بالاتری هم دارند؛ اما شما می‌توانید پیش از خرید کود پتاسیم در رابطه با قیمت آن اطلاعات لازم را از کارشناسان زیما کود کسب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *