کود سولفات پتاسیم چیست؟

کود سولفات پتاسیم 

کود سولفات پتاسیم برای تکمیل بسیاری از عملکردهای اساسی در گیاهان از جمله فعال کردن واکنش های آنزیمی ، سنتز پروتئین ها ، تشکیل نشاسته و قندها و تنظیم جریان آب در سلول ها و برگ ها مورد نیاز است . غالباً غلظت K در خاک برای حمایت از رشد گیاه سالم بسیار کم است .

سولفات در خاک های زراعی باعث تعدیل اسیدیته خاک می شود و آن را تا میزان مناسبی تقلیل می دهد . با اسیدی شدن خاک جذب فسفات نیز بهتر انجام خواهد گرفت .

پتاسیم موجود در کود سدیم برگی را کاهش می دهد بدین ترتیب اسمز و عبور آب  به داخل سلول تسهیل می گردد. سولفات نیز خاصیت قارچ کشی دارد و سیستم ایمنی گیاه را در برابر بیماری و آفات تقویت می نماید .

سولفات پتاسیم منبع عالی K برای تغذیه گیاهان است . بخش پتاسیم از K₂SO₄ هیچ تفاوتی با سایر کودهای پتاسیمی متداول ندارد . با این وجود سولفات پتاسیم منبع مهمی از S نیز دارد که گیاهان برای سنتز پروتئین و عملکرد آنزیم ها به آن نیاز دارند . مانند پتاسیم ، گوگرد نیز می تواند برای رشد کافی گیاه بسیار مورد نیاز باشد  .

شما می توانید برای فروش سولفات پتاسیم به سایت معتبر زیما کود مراجعه نمایید و ضمن خرید از این سایت از دیگر محصولات آن دیدن نمایید .

تولید پتاسیم در گیاه به چه صورتی می باشد ؟

کود سولفات پتاسیم به طور طبیعی در طبیعت تولید نمی شود این کود معمولا از واکنش بین کلرید پتاسیم و اسیدسولفوریک در دمای بالا و با از واکنش کلریدپتاسیم با مخلوط دی اکسید گوگرد ، آب و هوا بدست می آید .

ارتوکلاز یکی از کانی های حاوی پتاسیم می باشد که در ایران به وفور یافت می گردد . در ارتوکلاز بین پتاسیم و سیلسیم پیوند قوی وجود دارد که با کمک حرارت دهی یا عمل کلسیناسیون این پیوند شکسته و پتاسیم رها می شود سپس با افزودن اسید سولفوریک به کود سولفات پتاسیم تبدیل می گردد .

روش استفاده از کود سولفات پتاسیم چگونه است ؟

کود سولفات پتاسیم در محصولاتی مانند گندم ، ذرت ، بادام و … استفاده می شود . بهتر است این کود در اوایل رشد مورد مصرف قرار گیرد بنابراین هنگام کاشت محصول و یا مراحل اولیه رشد زمان مناسبی برای کوددهی است .

بعضا این کودها دارای شاخص نمک بالا هستند هنگام استفاده برای محلولپاشی درختان جوانه دار و یا بسترهای جوانه زنی دقت لازم را به کار ببرید تا دچار خسارت نگردید .

توصیه می شود که بعد از گلدهی و در حین پرشدن میوه ها از این کود در درختان استفاده کنید . در مورد کود سولفات پتاسیم توصیه می شود که چند سانتی متری با دانه فاصله داشته باشند و در کنار بذر با فاصله چند سانتی به طور نواری اعمال شوند .

بهتر است از این کود در زمانی که زمین خالی است و یا به آیش رفته است استفاده نکنید چون باران باعث شستشوی آن از خاک می شود.

آیا کود سولو پتاس همان کود سولفات پتاسیم است ؟

یکی از رایج ترین اشتباهات در مبحث کودهای کامل عدم تمیز بخشیدن میان دو کود سولو پتاس و سولفات پتاسیم می باشد . از شباهت های این دو کود می توان به فرمول مولکولی یکسان آن ها اشاره کرد که هر دو دارای فرمول K2SO4 می باشند  .

اما از تفاوت های آن ها می توان به میزان حلالیت شان در آب و میزان خلوص آن ها اشاره کرد . در واقع می توان گفت که کود پتاس از همان کود سولفات پتاسیم به وجود آمده است .

با این تفاوت که کود سولفات پتاسیم ماده ی اولیه می باشد . یعنی سولفات پتاسیم پس از طی چندین مرحله با استفاده از دستگاه ها و فناوری های پیشرفته به کود جدید سولو پتاس تبدیل می شود  .

میزان مورد نیاز استفاده از سولفات پتاسیم چه مقداری می باشد ؟

معمولا برای صیفی جات 300 تا 500 ، برای دانه های روغنی 200 تا 300، برای میوه های هسته دار و غلات 200 تا 300 کیلوگرم از این کود در یک هکتار زمین مورد استفاده است . بهتر است آزمایش خاک برای تخمین میزان کود مورد نیاز و هم چنین میزان کمبود عناصر در خاک انجام شود .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *