PH خاک

در واقع PH خاک یا نوع ذرات محلول در خاک نشانی از اسیدیته یا قلیایی بودن آن است و با واحد PH اندازه گیری می شود. PH خاک به عنوان لگاریتم منفی غلظت یون هیدروژن تعریف می شود. مقیاس PH از 0  تا 14 با PH 7 به عنوان نقطه خنثی است. در واقع این نوع مقیاس برای تعیین میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن خاک کاربردی است. از آن جایی که میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک برای رشد محصولات اهمیت بالایی دارد؛ باید کشاورزان حتما به این مقیاس توجه کنند. اما نکته مهم در رابطه با PH امکان تنظیم آن به واسطه برخی از کودها است که در ادامه توضیح داده‌ایم.

 PH خاک چیست؟

در واقع PH خاک معیاری برای سنجش اسیدیته یا قلیایی بودن خاک است. مقدار PHدر واقع اندازه گیری غلظت یون هیدروژن است. از آنجایی که غلظت یون هیدروژن در محدوده وسیعی متفاوت است؛ از مقیاس لگاریتمی (pH) استفاده می‌شود: برای کاهش  PH 1، اسیدیته با ضریب 10 افزایش می‌یابد. این یک مقیاس «معکوس» است که در آن خاک یک ماده بسیار اسیدی دارای PH  پایین و غلظت یون هیدروژن بالا است. بنابراین، در مقادیر  PH بالا )قلیایی) غلظت یون هیدروژن کم است.

 PH خاک چیست؟

اکثر خاکها دارای مقادیر PH بین 3.5 تا 10 هستند. در مناطق با بارندگی بالاتر  PH طبیعی خاک معمولاً بین 5  تا 7 متغیر است، در حالی که در مناطق خشک این محدوده بین 6.5  تا 9 است.

روش تنظیم PH خاک

ساده ترین راه برای متعادل کردن خاک اسیدی، افزودن آهک، دولومیت یا کود فسفاته است. سبزیجات و میوه های زیادی وجود دارند که در خاک اسیدی با pH کمتر از 7 رشد می کنند. این سبزیجات شامل زغال اخته، لوبیا، کلم بروکلی، چغندر، سیر، کلم پیچ، کاهو، نخود فرنگی، سیب زمینی، پیاز و اسفناج هستند.

روش تنظیم PH خاک

سنگ آهک کشاورزی معمولاً برای افزایش PH خاک  استفاده می شود. گوگرد معمولاً برای کاهش PH خاک استفاده می شود. اما کود و آب معمولاً  PH خاک  را با سرعت بیشتری تغییر می‌دهند. گیاهان دارای pH خاصی برای رشد طبیعی هستند. بنابراین تنظیم PH اهمیت زیادی دارد و شما باید با استفاده از کودهای مختلف این کار را انجام بدهید.

کود برای تنظیم PH خاک

برخی از خاک ها قلیایی هستند و PH آنها بالای 6.5 است. برخی از کودها (سولفات آمونیوم، اوره و نیترات آمونیوم) یک واکنش اسیدی در خاک ایجاد می کنند؛ بنابراین به کاهش یا حفظ pH خاص کمک می کنند. برخی مواد آلی اسیدی کننده مانند سوزن کاج یا پیت ماس ​​می‌توانند PH خاک را به تدریج در طی سالیان متمادی کاهش دهند. گیاهان برای رشد طبیعی نیاز به PH خاصی دارند. اکثر گیاهان زینتی در محدوده PH 6.0 تا 7.0 به خوبی رشد می کنند.

کود برای تنظیم PH خاک

اما آزالیا، گاردنیا، کاملیا و گیاهان مرتبط به سطح PH خاک بین 4.5 تا 5.5 نیاز دارند. دانستن سطوح PH و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان زینتی برای اطمینان از رشد طبیعی و موفقیت بسیار مهم است. بنابراین از کودهای حاوی ترکیبات اسیدی یا قلیایی قوی میتوان به منظور خنثی سازی خاک یا تنظیم PH آن استفاده کرد.بنابراین شما می‌توانید با تهیه انواع کود از فروشگاه زیما کود PH خاک را به تنهایی تنظیم کنید. البته قبل از انجام این کار بهتر است حتما با کارشناسان مجموعه زیما کود تماس بگیرید.

تغییر PH خاک با کود

همانطور که توضیح دادیم امکان تنظیم PH خاک با کودهای حاوی مواد معدنی مختلف یا میزان اسیدیته و قلیایی متفاوت امکان پذیر خواهد بود. اما نکته دیگر در رابطه با تغيير میزان اسیدیته یا قلیایی بودن خاک، استفاده از کودهای مرغوب است.

تغییر PH خاک با کود

. در واقع شما باید از کود گوگردی مناسب برای انجام این کار استفاده کنید. خوشبختانه مجموعه زیما کود با تهیه و عرضه انواع کودهای کشاورزی، خرید این محصولات را برای کشاورزان ساده‌تر کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *